قوس در معماری – طاق در معماری – گنبد در معماری – پروژه معماری اسلامی – پوششها از جمله عمده¬ترین مسائل ساختمان هستند، لذا بنایان و معماران به همان نسبت بیش از سایر عناصر سازنده بنا به آن اندیشده اند.
در واقع آنچه ابعاد بنا را کامل می¬کند و به آن حجم می¬دهد، پوشش است و ساختمانی که فاقد آن باشد بی¬هویت و غیرقابل سکنی است.

مسجد ، طاق ، قوس ، گنبد ، معماری اسلامیقوس در معماری

در این پروژه به بررسی یک سری از انواع طاق ها ،قوس ها و گنبد های اصیل ایرانی که مربوط به دوره صفوی و حتی برخی تا اواسط قرن سیزدهم (زمان ناصرالدین شاه قاجار) به همان فرم اصلی¬شان اجرا شده¬اند می پردازیم.

.

طاق در معماری

انواع طاق ، قوس و گنبد در معماری اسلامی

 

گنبد در معماری اسلامی

گنبد را می‌توان به شکل یک کمان که با چرخش حول محور عمودی مرکزی آن به وجود می‌آید تصور کرد. همچنین گنبدهای قوسی شکل، اگر درست طراحی شوند دارای استحکام زیادی هستند و می‌توانند فضای زیادی را بدون ستون محافظ پوشش دهند. گنبدهای پیش کرده، پیش رونده  با پیش‌روی افقی در هر طبقه از دیوار به وجود می‌آیند به‌طوری‌که هر طبقه نسبت به طبقهٔ پایینی بیشتر به داخل متمایل می‌شود و در پایان کل محوطه در یک نقطه به هم می‌رسد. گاهی به این نوع گنبد، گنبدنما گفته می‌شود. گنبد واقعی، گنبدی است که به‌طور فزاینده‌ای به سمت داخل زاویه‌دار شده و در نهایت نسبت به پایه گنبد زاویه ۹۰ درجه پیدا می‌کند.[۲]

 

.

در صورت بروز هر گونه مشکل و یا نداشتن کارت بانکی با شماره پایین تماس بگیرید.
۰۹۳۶-۶۰۵۰۶۹۶
سیروس برادران

 

 

12500 تومان

پس از خرید، بلافاصله لینک‌های دانلود نمایش داده خواهند شد. پرداخت امن به وسیله کلیه درگاه ها

انواع طاق ، قوس و گنبد در معماری اسلامی

12500 تومان

وب سایت فارسی کد ( قدیمی ترین و معتبرترین وب سایت معماری در ایران )